Rogier Sterkenburgh, de technische man in het bestuur van Hof 3 heeft een bedrijfskundige opleiding. 'Maar ik ben zeker niet met twee linkerhanden geboren en haal veel voldoening uit wat ik doe binnen het bestuur.'De 34- jarige NUON manager woont sinds zeven jaar samen met partner Laura in een mooi, strak appartement aan de Rapenburgerstraat.
'We hebben het hele complex in kaart', antwoordt hij als er gevraagd wordt wat er moet en wat er gaat gebeuren. 'We hebben van elk onderdeel de theoretische levensduur en weten wanneer we het moeten vervangen of opknappen. En daar reserveren we geld voor.'
Rogier pakt er een lijvig document bij, waarin tot op detail staat beschreven wat er zoal in het gebouw zit. En dat is nog al wat! Rogier prikt er een willekeurig object uit: 'Kijk, deze loodslab aan de straatzijde zou 30 jaar mee moeten gaan. Dan moet hij vervangen worden en daar is 5.500 euro mee gemoeid. Zo weten we waar we per jaar op moeten rekenen. '
- Wat staat de bewoners de komende tijd te wachten?
'Dit jaar gebeurt er niet zoveel, alleen wat klein onderhoud. In 2015 is de binnenkant aan de beurt: schilderwerk, vloermatten en sommige onderdelen van de liften. Maar voor alles geldt, we bekijken eerst nut en noodzaak. We hebben gereserveerd en het ligt in de planning, maar of we het ook echt gaan uitvoeren is nog maar de vraag.'
- Dus we houden misschien wel geld over?
(Lachend) 'Er staan ons ook nog een paar hele grote posten te wachten! De tuin is natuurlijk fantastisch om te zien, maar een draak als het om onderhoud gaat. Als de wortels in het beton dreigen te groeien, moet alles vervangen worden. Het dak is ook een grote post, gelukkig staat dat pas voor 2020 in de planning.'
- Hoe is het gesprek van het bestuur met de directie van Otis verlopen?
'Prima! We hebben Otis gewezen op het feit dat het beschikbaarheidspercentage bij sommige liften niet gehaald is. Daarom krijgen we geld terug! Daarnaast hebben we ter compensatie van de gebrekkige communicatie en dienstverlening een eenmalige korting weten te bedingen op de aankomende vervangingswerkzaamheden. Voor de toekomst hebben we nieuwe afspraken gemaakt en Otis heeft toegezegd dat ze in de toekomst beter hun best zullen doen. We zullen hier als bestuur boven opzitten.
- Hoe bevalt Stedeplan?
'Ik ben een tevreden man, vind dat ze het goed doen. De reden dat we afscheid genomen hebben van Koopsupport was het feit dat we als bestuur vonden dat Koopsupport niet strak genoeg op de bal speelde waardoor wij als bestuur continu moesten bijspringen of corrigeren om geen geld te verspillen. We hebben nu hele duidelijke afspraken met Stedeplan gemaakt en die komen ze goed na. Maar opmerkingen/suggesties van bewoners zijn altijd welkom. Ik krijg trouwens altijd graag feedback. Als de mensen er maar wel rekening mee houden dat wij, het bestuur van de VvE, geen bedrijf zijn, maar een vrijwilligersorganisatie.'