Main menu

pgvk

Bestuurders gezocht

bestuur

Het bestuur van de VVE Koopparkeerplekken bestaat nu uit 3 vrijwilligers. Hieronder treft u uitleg over de taken van het bestuur en de relatie met de ALV. In de ALV van 23 november a.s. treden twee bestuursleden af. Al in de vorige ALV is de roep om versterking van het bestuur gedaan.

 

Een Team
Met veel plezier hebben alle drie de bestuurders jarenlang samengewerkt voor de leden; de vereniging. Het bestuur werkt voor meer dan alleen het maximale (minimale) financiële aspect. Het gaat ook om structuur, verduidelijken, vaste afspraken, inzicht en transparantie. Het bestuur heeft ongelofelijk veel energie gestoken om de basis helder te krijgen, de systematiek met de notaris te bespreken, de contracten voor te bereiden en dat alles is nu grotendeels geregeld. Dat levert al veel voordeel voor de leden op en komende bestuurders. Het huididge bestuur vindt dat zij het aan hun leden verplicht zijn om nog dit jaar de beloofde duidelijkheid en afronding van de afgelopen 3 jaar te bieden. Dat gebeurt nu in de ALV.


Echter eerder heeft Jan van Hest aangegeven beschikbaar te zijn voor bestuurstaken in een interim situatie voor de periode 2014, 2015 maar deze periode is nu verstreken. Jan Veerkamp wil ook niet meer verder gaan. Hierbij doet het bestuur daarom een dringend beroep op de leden om zich kandidaat te stellen voor het bestuur.

 

Kandidaten voor het bestuur kunnen zich melden via:

 

Vereniging van Eigenaren
Wanneer u binnen Markenhoven een parkeerplek koopt, bent u appartementseigenaar en automatisch lid van de vereniging van eigenaren Koopparkeerplaatsen. Een vereniging van eigenaren dient voor het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten en het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaren. Denk daarbij aan het in stand houden en het onderhoud van het gebouw en de gemeenschappelijke ruimten. Als eigenaar van een parkeerplek en lid van de VVE Koopparkeerplaatsen heeft u te maken met twee organen: het bestuur en de algemene ledenvergadering. Het hoogste orgaan binnen de vereniging van eigenaren is de vergadering van eigenaren. Het zijn de eigenaren die in de Algemene Leden Vergadering (ALV) de besluiten nemen.

Het bestuur
Het bestuur van VVE Koopparkeerplaatsen Markenhoven bestaat uit eigenaren van een parkeerplek. Het zijn dus vrijwilligers, die als bestuur de vereniging van eigenaren adviseert en de taak heeft om de VVE te beheren. Dat houdt in: de financiën op orde houden en zorgen dat de besluiten van de ALV worden uitgevoerd. De vergadering van eigenaars heeft de bevoegdheid het bestuur aanwijzingen te geven met betrekking tot de uitoefening van haar taak. Het bestuur vertegenwoordigt de VVE (in en buiten rechte). Dus voor het tekenen van contracten en bij rechtszaken, maar ook naar de bovengelegen VVE-en, zoals de VVE Bewonersgarage en VVE Parkeergarage Markenhoven.

 

Het bestuur wordt door vergadering benoemd en ontslagen (artikel 5:131 BW). De relatie tussen Bestuur en ALV is als een overeenkomst van opdracht (artikel 7:400 e.v. BW). Hierdoor heeft de bestuurder de zorg van een goed opdrachtnemer, dient het bestuur de aanwijzingen van de vergadering op te volgen en dient het bestuur de vergadering te informeren en aldaar rekening en verantwoording af te leggen. De bevoegdheden van de bestuurder van de VvE zijn dan ook veel beperkter dan die van het bestuur van bijvoorbeeld een sportvereniging. Het bestuur kan slechts in enkele gevallen zonder besluit van een vergadering eigenmachtig beslissingen nemen:

  • over onderhoud mits daarmee niet een bedrag is gemoeid, dat boven een door de vergadering vastgesteld bedrag ligt
  • over periodiek onderhoud en noodzakelijke vernieuwingen mits de kosten in de balans van de VvE zijn gereserveerd
  • over beheer van de middelen van de VVE, tenzij de vergaderingen beperkingen heeft opgelegd ( bv de juiste manier beleggen van die middelen)
  • over rechtshandelingen en kwijtingen, een belang van een door de vergadering vastgesteld bedrag niet te boven gaande
  • over beslagmaatregelen en het voeren van gerechtelijk verweer (idem)
  • over spoedeisende en noodzakelijke maatregelen, welke uit een normaal beheer voortvloeien (bv. bij brand)


Wanneer het bestuur haar bevoegdheden overschrijdt, is het zaak dat de vergadering van eigenaars daartegen actie onderneemt. De vergadering van eigenaars is en blijft immers het hoogste orgaan van de VVE! Het VVE-bestuur neemt dus een minder zelfstandige positie in en is dus eigenlijk slechts zaakwaarnemer. Daarom houdt de vergadering van eigenaars en de kascommissie toezicht op het handelen van het bestuur. Indien en voor zover het bestuur haar bevoegdheden heeft overschreden kan dit in bepaalde gevallen zelfs tot aansprakelijkheid van het bestuur leiden. Daarvoor heeft de VVE voor de bestuursleden en VVE een verzekering gesloten.

 

Taken bestuur

  • het (laten) opstellen van een meerjarenonderhoudsplan
  • het hieruit (laten) samenstellen van een meerjarenbegroting
  • het (laten) vaststellen en incasseren van de periodieke bijdragen
  • het (laten) beheren van de financiën
  • het (laten) samenstellen van de financiële stukken
  • het (laten) uitschrijven van de vergaderingen
  • het (laten) notuleren van de vergaderingen
  • het (laten) uitvoeren van besluiten die door de vergadering zijn genomen
  • het (laten) beoordelen van offertes
  • het (laten) begeleiden van onderhoudswerkzaamheden
  • het (laten) afsluiten van verzekeringen
  • het (laten) inschrijven van de VvE in het Handelsregister van de KvK

 

Het begrip voorzitter
Hoewel de voorzitter van een VVE een veel gehoorde titel is bestaat die functie niet en wordt deze doorgaans verward met de voorzitter van het bestuur. De enige voorzitter, die in de wet voorkomt, is de voorzitter van de vergadering. De voorzitter van een vergadering heeft twee – nogal beperkte – taken: hij vervangt de bestuurder bij belet of ontstentenis en hij leidt de vergadering van eigenaars. Voorts kan er binnen de VVE een voorzitter van het bestuur zijn, in dat geval is deze voorzitter geen voorzitter maar bestuurder. Men dient de voorzitter van het bestuur dan ook niet te verwarren met de voorzitter van de vergadering van eigenaars.


Wilt u weten welke bevoegdheden en taken het bestuur exact heeft binnen de VVE Koopparkeerplekken, raadpleeg daarvoor de akte van splitsing en het splitsingsreglement.

VVE Parkeergarage

De ondergrondse parkeergarage Markenhoven bestaat uit twee verdiepingen met 590 parkeerplaatsen (353 openbaar op het -2 parkeerdek en 237 particulier op het -1 parkeerdek). De ingang is gelegen aan de Anne Frankstraat 220, 1011 MP Amsterdam.MHklein

De Parkeergarage bestaat uit 3 Verengingen van Eigenaren. Dat zijn:

  • VVE Parkeergarage Markenhoven (VVE 526, Kamer van Koophandel nr.: 54158591)
  • VVE Bewonersparkeergarage Markenhoven (VVE 527, Kamer van Koophandel nr.: 54158389)
  • VVE Koopparkeerplaatsen Markenhoven (VVE 528, Kamer van Koophandel nr.: 54158664) 

Besturen VVE-en parkeergarage Markenhoven

Het bestuur van:

  • VVE Parkeergarage Markenhoven (VVE 526, Kamer van Koophandel nr.: 54158591)

bestaat uit: Wiebe Veldhuis, Thomas Darlavroix en Gemeente Amsterdam.


Het bestuur van:

  • VVE Bewonersparkeergarage Markenhoven (VVE 527, Kamer van Koophandel nr.: 54158389)

bestaat uit: Nick Oud, Wiebe Veldhuis en Thomas Darlavroix


Het bestuur van:

  • VVE Koopparkeerplaatsen Markenhoven (VVE 528, Kamer van Koophandel nr.: 54158664)

bestaat uit: Wiebe Veldhuis  en Thomas Darlavroix (Newomij VVE Beheer = gevolmachtigde, geen bestuurslid). Het bestuur is bereikbaar via e-mail:

 

Het verenigingsbeheer is in handen van Newomij, Postadres: Postbus 5090, 1410 AB Naarden, Bezoekadres: Koningin Wilhelminalaan 31, 1411 EL Naarden, Telefoon:088-639 66 45 / 088-NEWOMIJ, E-mail:

Het technisch beheer is in handen van de Dienst Parkeergarages (voorheen Parkeergebouwen) van de Gemeente Amsterdam

Telefoon loge: 020 4278398
Telefoon meldkamer: 020-5632990


Voor vergaderstukken gaat u naar Mijn Beheer Online