In de laatste ledenvergadering heeft een VVE-lid zich bereid verklaard om samen met andere leden e.e.a. uit te zoeken om oplaadpunten in de bewonersgarage te realiseren. Vanmiddag liepen medewerkers van NUON Electrisch Vervoer, samen, met de (nu nog) eenmanscommissie laadpunten en de voorzitter door de garage. Eerst werd het centrale punt van de invoer van stroom voor de gehele garage bekeken. Vanaf die plek kunnen uiteraard kabels getrokken worden om elders laadmogelijkheden te creëren.
Simpele oplossing?
Na een loop door de bewonersgarage werden echter meteen al andere mogelijkheden gezien om snel een verbinding te maken naar een parkeerplek. De hele garage is namelijk voorzien van kabelgoten met stroompunten. Hierdoor zou vanuit de kabelgoot een kabel gelegd moeten worden naar een parkeerplek. Bij die parkeerplek kan NUON dan aan die kabel een oplaadpunt kunnen monteren, met daar een digitale (kleine) verbruiksmeter. Die techniek heeft NUON nu al in huis. En komt zelfs met nog goedkopere varianten. De verrekening van het stroomgebruik loopt dan tussen de autoladers en de VVE Bewonersgarage.
NIET DOEN!
Echter de "eenvoudige" oplossing, om stroom af te takken, lukt niet vanwege "vermogens-grenzen". Gelet op het vermogen dat nodig is bij opladen, weet Parkeergebouwen uit ervaring dat de aansluitpunten op een aparte groep dienen te komen. Extra kabels (vanaf de meters en dus extra investeringen) zijn dan nodig. Ook hebben sommige auto's genoeg aan 220 Volt, andere wensen 360 Volt. Daarnaast kan het aantal te laden auto's op de bewonersinstallatie op grenzen stuiten. Tevens is iedere plek van een eigenaar. Groeperen rond een laadpunt wordt veel lastiger en lijken kosten voor de eigenaar die electrisch wil rijden toe te nemen met de lengte van de kabeles. Alles wordt verder uitgezocht. Wordt dus vervolgd. Heeft u intresse om deel te nemen in de commissie, of in een laadpunt stuur dan een mail aan het bestuur via e-mail: