In de vergadering van VVE Parkeergarage Markenhoven van 24 april 2012 is gesproken over elektrische oplaadpalen. Uitgangspunt van de vergadering is dat de eigenaar van de auto de investering zelf doet en dat de kosten voor elektra voor zijn rekening zijn. De VVE heeft verder geen beleid ontwikkeld. Het initiatief daartoe ligt bij de VVE-leden.
Door o.a. de gemeente Amsterdam is speciaal voor Verenigingen van Eigenaren (VvE's) die te maken krijgen met de aanleg van oplaadpunten voor elektrische voertuigen een brochure ontwikkeld met antwoorden op de meest gestelde vragen over oplaadpunten.
Zesstappenplan
De brochure bevat een '6 stappenplan' waarmee de berijder van een elektrische auto aan de VvE kan laten zien met welke stappen de aanleg en het beheer van een laadpunt op VvE-terrein goed geregeld kunnen worden. "In goed overleg met de Vergadering van Eigenaren is realisatie van een laadpunt op een VvE-terrein eenvoudiger dan vaak wordt gedacht", zegt Marin Zegers, projectleider van Utrecht Elektrisch. "Ook over zaken als doorberekening van het stroomgebruik aan de gebruiker(s) kunnen er binnen de VvE heldere afspraken en keuzes worden gemaakt." Het stappenplan in de brochure moet daarbij helpen. Verder bevat de brochure tal van links naar andere relevante sites, zoals die van aanbieders van laadpalen en de gemeenten zelf. Daar is ook meer te lezen over de lokale stimuleringsmaatregelen. Klik op de foto om de brochure te lezen/downloaden.
VVE Recht
In het blad VvE Magazine stond een artikel over de juridische aandachtspunten rond oplaadpunten in de parkeergarage. Dat gaat o.a. over of zaken individueel of gemeenschappelijk zouden moeten zijn en dat toestemming nodig is van de VVE om de laadpaal te plaatsen. Klik op lees verder voor het hele artikel dat ook geplubliceerd is op www.vverecht.nl
Lees verder
Heeft u vragen/opmerkingen? Mail het bestuur via: .
Lees ook het alternatief op straat: Parkeervergunning elektrische auto's