Main menu

pgvk

Veel gestelde autovragen na brand garage

Dinsdag 8 januari is brand geweest in de parkeergarage Markenhoven op het -1 parkeerdek. De brand was ter hoogte van het Februariplein. Er zijn geen persoonlijke ongelukken, wel is er enorme materiële schade aan en in de garage. Hieronder treft u de veel gestelde vragen en het antwoord daarop. Heeft u andere parkeervragen stel ze dan hier.

    1. Hoe gaat het met de verzekering? (Update 08-02-2013)
      Het is verstandig om uw schade aan uw auto te melden bij uw eigen autoverzekeraar of leasemaatschappij. Zij regelen verder alle zaken, waaronder het vervoer, schoonmaak en/of reparatie afhankelijk van uw verzekeringsvorm. Omdat de garage dicht is, kan uw verzekeringsmaatschappij niet ter plekke inspecteren. Het gebouw is gedekt door de opstalverzekering van Markenhoven. De opstalverzekeraar dekt de schade voor de schoonmaak van de garage en reparatie aan apparatuur, en ook aangrenzende bergingen, trappenhuizen en eventueel woningen. Meld opstalschade aan uw VVE-bestuur.Schade aan spullen in de bergingen, uw woning en eventueel in de auto worden afhankelijk van de voorwaarden gedekt door uw inboedelverzekering. Meld schade bij hen.Inmiddels is er meer duidelijkheid over het claimen van kosten en andere schades, zoals, kosten vervangende parkeerruimte, derving inkomsten (huur) etc. Omdat er geen enkele garantie is dat claims gehonoreerd gaan worden, of andere kosten worden terugbetaald, dient u dus voorzichtig te zijn met het maken daarvan. Lees hier meer over verzekeringszaken.
    2. Ik heb nu een auto nodig, hoe regel ik dat en wie betaalt de kosten?
      In overleg met uw autoverzekering of leasemaatschappij maakt u afspraken over vervangend vervoer.
    3. Kan ik toegang krijgen tot de garage?
      Nee,  voor bewoners is de garage niet toegankelijk. Dat betreft het door brand getroffen gedeelte van de garage (1e parkeerlaag, speciaal voor bewoners), als het gedeelte voor bezoekers (2e parkeerlaag).Plassen water, defecte verlichting, niet werkend apparatuur, zout- en zwavelzuur (ontstaan door de brand en het blussen daarvan) maken dat het betreden van de garagedekken voor publiek te gevaarlijk is. De deuren zijn dan ook dicht gezet. De auto's zijn inmiddels allemaal weg en de schoonmaak is begonnen. Bedrijven melden zich bij de portcabin aan de Anne Frankstraat 220.
    4. Er zijn kennelijk spullen aangetroffen in de garage. Ik meen dat er spullen van mij bij zijn. Kan ik die spullen uit de garage halen? (Update 08-02-1013)
      In de parkeergarage liggen nog spullen. Dat betreft spullen die geen  motorvoertuig zijn. Wenst u uw spullen uit de garage te halen dan verzoekt het bestuur u hen te mailen met een toelichting wat u denkt dat van u is. Spullen die niet worden opgehaald worden weggegooid. Mailen kan via: .
    5. Hoelang blijft de garage dicht? (Update 19-03-2013)
      Het kan nog wel geruime tijd duren voordat de garage weer toegankelijk is. Eerst moet de garage schoongemaakt, apparatuur hersteld worden etc., opdat er conform de wet weer een veilige garage is. De verwachting is dat de -2 op 22 maart opgeleverd kan worden. Wanneer de -2 precies opengaat en wat dat voor de -1 parkeerders betekent, treft u hier (aanbod parkeergebouwen). De streefdatum voor de -1 (bewoners) garage is 26 april. Het kan sneller, maar ook langer duren. Iedereen is afhankelijk van elkaar en bij tegenslag loopt de planning zomaar uit.

    6. Waar is mijn auto?
      Alle voertuigen hebben aanslag van roet en eventuele andere schade. Door de garage mochten geen auto’s (weg)rijden. Door de brand konden mankementen zijn ontstaan in de auto(gesmolten leidingen, elektra bv). Ook mocht de auto niet in de garage gestart worden, vanwege het risico dat extra schade ontstond door het aanzuigen van extra roetdeeltjes etc. Alle auto’s zijn daarom door specialisten verwijderd van het bedrijf Vrolijk (sleep en takeldienst). De meeste verzekeringsbedrijven zijn op de hoogte van deze aanpak. Alle eigenaren zijn opgeroepen hun sleutel in te leveren. 92% heeft aan die oproep voldaan.
      Hoe dan ook is de auto tijdelijk gebracht naar Vrolijk op de Papaverweg 30 1032 KJ Amsterdam (tel 020 -6344101). Vandaar uit is het voertuig vervoerd naar de door de eigenaar opgegeven loslocatie. De loslocatie is de schoonmaker/ schadehersteller, die u en uw verzekeringsmaatschappij samen bepalen. Neem voor de loslocatie dus (eerst) contact op met uw verzekeraar, of anders toch met Vrolijk.
    7. Ik wil spullen uit de auto halen. Kan dat?
      Spullen uit de auto laten halen, kon niet vanuit de garage, of de tijdelijke opslag bij Vrolijk. Dat kan alleen bij de loslocatie. Dat is de locatie van de schadehersteller die u en uw verzekeraar hebben afgesproken.
    8. Ik ben alleen WA-verzekerd. Wat nu?
      Uw motorvoertuigenverzekering regelt verder het vervoer, de schade en schoonmaak. Echter, voertuigen die alleen WA verzekerd zijn, zijn niet gedekt voor de schoonmaakkosten. Heeft u slechts een WA-verzekering, geef dat meteen aan de Firma Vrolijk door en dat uw auto naar Stokvis moet Lemelerbergweg 36 D Amsterdam ZO Tel.020 – 3651078. In dat geval wordt de auto wel schoongemaakt zonder rekening voor u.

      Lees hier meer over verzekeringszaken.

  • Ik huur een parkeerplek wat moet ik doen?
    De verhuurder/eigenaar moet zelf de huurder van alle zaken op de hoogte houden. Neem contact met hem op, als dat nog niet is gebeurd.
  • Ik mocht gratis in de garage onder de Stopera staan. Kan ik daar gratis blijven staan?
    Nee. Inmiddels is de garage in de Stopera niet meer beschikbaar. In verband met de brand in Markenhoven hebben sommige gebruikers tijdelijk toegang gekregen tot de Stopera/Stadhuisgarage. Vanaf vrijdag 11 januari 17.00 uur kunnen zij niet meer zonder betaling parkeren in de Stopera/stadhuisgarage.
  • Heeft u een alternatief om mijn auto te parkeren?
    Ja, lees meer op de pagina Alternatieven voor parkeren (Update 13-02-2013)Het Bestuur streeft er naar om goede en makkelijkere afspraken te maken. U kunt ook gebruik maken van de voorzieningen in de buurt. Parkeerbonnen kunt u bewaren voor de verzekering, maar let wel op: er bestaat geen enkele garantie dat de parkeergelden of andere kosten worden terugbetaald. Wees dus voorzichtig met het maken daarvan.

  • Kan ik een (tijdelijke)parkeervergunning krijgen via het stadsdeel?
    Nee, tijdelijke parkeervergunningen worden niet verstrekt door het stadsdeel. Lees hier meer. (Update 25-01-2013)
  • Bij de Piet Hein-garage moet ik gewoon de volle prijs betalen. Is dat juist?
    Nee. Gebruikers van de -1 garage kunnen voor een gereduceerd tarief van € 300,-- inclusief BTW (i.p.v. € 620,--) een maandkaart krijgen voor de Piet Heingarage. Deze kunnen op werkdagen tussen 10.00 uur en 16.00 uur worden afgehaald bij Parkeergebouwen, Hogehilweg 20 Amsterdam Zuidoost. U dient een geldige legitimatie en een bankpas ter verificatie en een document van de VvE mee te nemen zodat duidelijk is dat u daadwerkelijk gebruiker van de -1 bent.
    Lees eerst ook de pagina Alternatieven voor parkeren

    Voor eigenaren van een parkeerplek in de garage is een beroep gedaan op de opstalverzekering. Deze keert een tegemoetkoming uit per maand dat u niet van uw eigen plek gebruik kunt maken (voor bijvoorbeeld de alternatieve parkeerkosten). Deze tegmoetkoming kan lager zijn dan uw feitelijke kosten. Wees dus voorzichtig met het maken daarvan. Lees hier meer over verzekeringszaken. (Update 08-02-2013)
  • Ik ben invalide. Wat kan het VVE-bestuur voor mij betekenen om dichter bij huis te parkeren?
    Invaliden kunnen een gemotiveerd verzoek indienen bij het VVE bestuur Parkeergarage voor een ander alternatief dan de Piet Hein-garage (eventueel dichter bij huis). Dat kan via e-mail . Het snelste gaat het als het motief ook medisch is onderbouwd met enig bewijs.
  • Waar kan ik terecht met vragen over de VVE parkeergarage?
    Stuur een e-mail naar . Het bestuur probeert uw vraag zo spoedig mogelijk te beantwoorden.

Lees ook:

VVE Parkeergarage

De ondergrondse parkeergarage Markenhoven bestaat uit twee verdiepingen met 590 parkeerplaatsen (353 openbaar op het -2 parkeerdek en 237 particulier op het -1 parkeerdek). De ingang is gelegen aan de Anne Frankstraat 220, 1011 MP Amsterdam.MHklein

De Parkeergarage bestaat uit 3 Verengingen van Eigenaren. Dat zijn:

  • VVE Parkeergarage Markenhoven (VVE 526, Kamer van Koophandel nr.: 54158591)
  • VVE Bewonersparkeergarage Markenhoven (VVE 527, Kamer van Koophandel nr.: 54158389)
  • VVE Koopparkeerplaatsen Markenhoven (VVE 528, Kamer van Koophandel nr.: 54158664) 

Besturen VVE-en parkeergarage Markenhoven

Het bestuur van:

  • VVE Parkeergarage Markenhoven (VVE 526, Kamer van Koophandel nr.: 54158591)

bestaat uit: Wiebe Veldhuis, Thomas Darlavroix en Gemeente Amsterdam.


Het bestuur van:

  • VVE Bewonersparkeergarage Markenhoven (VVE 527, Kamer van Koophandel nr.: 54158389)

bestaat uit: Nick Oud, Wiebe Veldhuis en Thomas Darlavroix


Het bestuur van:

  • VVE Koopparkeerplaatsen Markenhoven (VVE 528, Kamer van Koophandel nr.: 54158664)

bestaat uit: Wiebe Veldhuis  en Thomas Darlavroix (Newomij VVE Beheer = gevolmachtigde, geen bestuurslid). Het bestuur is bereikbaar via e-mail:

 

Het verenigingsbeheer is in handen van Newomij, Postadres: Postbus 5090, 1410 AB Naarden, Bezoekadres: Koningin Wilhelminalaan 31, 1411 EL Naarden, Telefoon:088-639 66 45 / 088-NEWOMIJ, E-mail:

Het technisch beheer is in handen van de Dienst Parkeergarages (voorheen Parkeergebouwen) van de Gemeente Amsterdam

Telefoon loge: 020 4278398
Telefoon meldkamer: 020-5632990


Voor vergaderstukken gaat u naar Mijn Beheer Online