Vandaag legde Skidata de laatste hand aan de speedgates. Alles is ingeregeld, getest en goed bevonden. De portiers hebben ook een korte cursus gevolgd wat te doen bij calamiteiten.
De speedgates zijn geruisloos en veilig. Extra lampen zijn aangebracht boven de speedgates om de doorgang aan te duiden. De gele balk gaat niet eerder omhoog dan nadat de speedgate open is en het licht op groen staat. Detectielussen nemen waar of een auto al voorbij gereden is, waarna de speedgate zich sluit. De speedgate stopt met dichtgaan als er iets tussen zit (bijvoorbeeld een auto). De speedgate gaat dan meteen open.
Wanneer er zich een storing voordoet dan onderneemt de portier meteen actie. Kan hij de storing niet verhelpen dan wordt de leverancier ingeschakeld. Deze dient confrom de afspraken met Parkeergebouwen (voor al hun garages) binnen vier uur ter plaatse te zijn. Dat betekent niet dat onze garage vier uur onbereikbaar is. Het systeem kan in noodbedrijf worden gezet, waardoor de apparatuur de basis toegangscontrole handhaaft.
Hiermee is een wens van Parkeergebouwen gerealiseerd om de hellingbaan af te sluiten. Doorlopen (en fietsen) op de hellingbaan is nu onmogelijk. De parkeerders in de openbare garage (-2) en de bewonersgarage (-1) kunnen langs de portier via de gewijzigde pui naar hun auto. De paslezer aan die deur is al geactiveerd. Alleen moet de betonnen drempel nog uitharden, voordat die deur daadwerkelijk gebruikt kan worden. De gebruikers van de bewonersgarage hebben ook baat bij de speedgates. Ook voor hen geven de speedgates meer zekerheid tegen inbraken en dat op de dag: 1dagniet