Een bewoonster mailt het VVE-bestuur met de volgende vraag: "Ik heb het stadsdeel gebeld voor een oplossing met een tijdelijke vergunning op straat, die krijg ik niet omdat ik eigenaar ben van een parkeerplek. Citrion weigert eveneens, ook als noodgeval. Ik vind het geboden alternatief ook te duur. Uitzonderingen kunnen alleen via het stadsdeel. Kan de VVE daarbij helpen?"
Elke eigenaar van een woning en/of parkeerplaats draagt zelf de lusten en lasten, dus ook als de parkeerplaats niet bruikbaar is. Nu dat door de brand in Markenhoven het geval is, kan het stadsdeel dan niet dienstverlenend zijn en de mensen tijdelijk tegemoet komen? Met die vraag heeft het VVE-bestuur het stadsdeel benaderd.
De stadsdeelvoorzitter Boudewijn Oranje laat weten dat het stadsdeel geen uitzonderingen kan maken. Het stadsdeel Centrum beseft dat parkeerproblemen zijn ontstaan door de brand in de parkeergarage Markenhoven, maar heeft helaas geen mogelijkheden om parkeervergunningen te verstrekken.
Het stadsdeel is geen partij bij het vinden van alternatieve parkeergelegenheid, noch bij de financiële gevolgen van de brand. De Gemeentelijke Dienst Parkeergebouwen (eigenaar van de openbare garage op de -2 van Markenhoven) heeft als eigenaar van de Piet Heingarage aangeboden om tegen gereduceerd tarief van € 300,-- inclusief BTW (i.p.v. € 620,- ) een maandkaart te krijgen voor de Piet Heingarage bij de Passagiers Terminal (PTA) aan de Oostelijke Handelskade (naast het Muziekgebouw). Door het VVE-bestuur zijn diverse (goedkopere) alternatieven geïnventariseerd, zoals de Oosterdok-garage (€ 242,- per maand incl. BTW).
Los van de verantwoordelijkheden heeft het stadsdeel ook geen mogelijkheden om een oplossing te vinden voor iedereen. Zo is het niet mogelijk (tijdelijke) parkeervergunningen te verstrekken. Bij voorbeeld in het vergunningengebied waar de Anne Frankstraat en de Valkenburgerstraat deel van uitmaken is de wachttijd 2,5 jaar. Het in één keer toevoegen van een groot aantal vergunninghouders aan die gebieden zal leiden tot een ernstig tekort aan parkeerplaatsen en de situatie dat bestaande parkeervergunninghouders hun auto niet kwijt kunnen. Daarmee zou het verstrekken van vergunningen niet alleen mensen op de wachtlijst duperen, maar ook de bestaande vergunninghouders en bezoekers van het stadshart. Het maximaal aantal uitgegeven parkeervergunningen is gebonden aan vastgestelde quota die zijn gebaseerd op het aantal auto's dat het gebied kan verwerken en de ruimte die beschikbaar moet blijven voor bezoekers.
Voor bewoners die op doktersadvies om een oplossing vragen, blijft het standpunt van het Stadsdeel dat zij het aanbod van parkeergebouwen kunnen accepteren om in de Stopera garage te staan tegen € 300,- per maand incl. BTW (De toewijzing loopt via het VVE-bestuur). Immers dat is vlakbij, tussen de 300 en 500 meter. De gemiddelde bewoner in de binnenstad zal een dergelijke afstand vaak moeten overbruggen.
Personen die in het bezit zijn van een gehandicaptenparkeerkaart kunnen - voor zover zij daar niet al over beschikken - een digitale gehandicaptenkaart aanvragen, zodat ze gratis in het gebied kunnen parkeren. Voor uitzonderingen vanwege gezondheid moet er een keuring door de GGD worden gedaan, zij verzorgen de keuring.
Ook voor hen die een vaste gehandicaptenplek (voor de huisdeur) wensen met kentekenpaal zal een keuring door de GGD moeten plaatsvinden. Het plaatsen van een dergelijk bord kost minimaal € 250,- tot €400,-.
Lees ook: Alternatieven voor parkeren.