Naar aanleiding van de brand een dag eerder in parkeergarage Markenhoven werd door de gemeente op woensdag 9 januari jl. een informatieavond georganiseerd voor bewoners van complex Markenhoven (en overige geïnteresseerden). De heer Oranje was namens de gemeente gastheer. De volgende personen waren uitgenodigd om een toelichting te geven op de gang van zaken en vragen te beantwoorden: Lukas Janboers (bouwkundige zaken), Harm Balk (namens de brandweer), Roelof Hellemans (dienst parkeergebouwen), Iet van der Mast en Paul Busker (namens de VvE), de heren Koelen en Van der Graaf (vertegenwoordigden de opstalverzekeraar van de VvE) en ook de politie en Stadgenoot waren vertegenwoordigd.
De bijeenkomst werd goed bezocht, er zijn veel vragen gesteld.
Onderstaand treft u een aantal vragen die daar gesteld zijn, maar inmiddels ook nieuwe vragen. Heeft u andere bewonersvragen stel ze dan bij uw VVE-bestuur, dan wel uw verhuurder. U kunt uw vraag eventueel hier stellen. Wij bekijken dan wie de vraag kan beantwoorden.
- Wanneer is het boren afgelopen? (update 11-4-2013)
Dinsdag 9 april is Van de Sande gestart met het aanbrengen van de brandwerende Houtwolcementplaten en isolatiemateriaal (dik piepschuim), zodat de boven de garage gelegen woningen beschermd zijn tegen koude. Voor het aanbrengen van beide materialen aan het plafond van garage moet er geboord worden (brandveiligheidseis!). Dit geeft helaas overlast. Vooral de bewoners die direct boven de garage wonen aan de Rapenburgerstraatkant (bewoners van Hof 1, Stadsvilla B en Hof 2) en de benedenbewoners aan het Februariplein zullen die overlast van het boren ondervinden. De werkzaamheden duren tot en met 22 april. Er wordt met 3 ploegen gewerkt om het werk snel af te krijgen. Daarom wordt er ook zaterdags gewerkt (vanaf 10.uur). -
Hoe zit het met de schoonmaak van de bergingen?
Schoonmaak bergingen start op 18 maart! Laatste werkdag schoonmakers woensdag 10 april! (update 09-4-2013)
(Update 05-03-2013)Dinsdagmiddag overlegden de leden van de hoofd VVE Markenhoven. Deze VVE wordt gevormd door vertegenwoordigers van de onderliggende VVE’s (de Hoven, Stadsvilla’s en garage). Ruitenheer heeft een Plan Van Aanpak gemaakt en geeft aan op welke wijze er wordt schoongemaakt (nat/droog). Echter alle bergingen moeten worden leeg geruimd! Ruitenheer neemt geen verantwoordelijkheid voor de schoonmaak en schade aan inboedel als er beringen niet ontruimd zijn! De VVE doet, volgens de splitsingsakte, alleen de algemene onderdelen van het gebouw; de opstal (vloer, plafond en muren) van de bergingen. De in de bergingen aanwezige inboedel is privé. De VVE van het gebouw heeft recht en belang bij het schoonmaken van die opstal. Meewerking van de VVE-leden kan worden afgedwongen. Mede omdat niet schoonmaken de gezondheidsveiligheid in gevaar brengt. De verplichte medewerking van de bewoners staat dan ook los van de vraag of en in welke mate de bewoners bij het uitruimen, schoonmaken etc. van de inboedel de schade vergoed krijgen/hebben gekregen. Op de VVE rust geen juridische verantwoordelijkheid, noch verplichting voor financiële middelen. De afwikkeling van die schade is voor het individu. De keuze wel of niet verzekerd, is een keuze geweest van het individu. De feitelijke schoonmaak mag daardoor dus niet worden geblokkeerd.Eerdere oproepen van de onderliggende VVE’s leidde niet tot het gewenste resultaat om alle bergingen te legen en de deur open te laten staan. Een formelere aanpak is dan ook afgesproken. De individuele VVE’s berichten hun leden, sommeren desnoods, voor een eventuele gang naar de rechter. De VVE geeft daarmee aan waar haar belang ligt en laat de privé schades daar waar ze horen (bij de bewoners, de inboedelverzekeraars). Het verder uitstellen dupeert ook de bewoners die al hebben meegewerkt. De bewoners moeten daarom uiterlijk op 17 maart a.s. de ontruiming en openstelling van hun berging regelen. Iedereen moet uiterlijk 11 maart 2013, 12.00 uur ‘s middags per e-mail bij hun bestuur/of de verhuurder Stadgenoot melden of medewerking wel of niet wordt verleend. Ook niet-melders moeten rekening houden met een juridische spoedprocedure om de uitruiming bij de rechter af te dwingen.Op 18 maart start Ruitenheer met de schoonmaak van de bergingen, trappenhuizen etc. en eindigt maandag 8 april 2013. Voor bewoners bestaat de mogelijkheid om al dan niet via de inboedelverzekeraar Ruitenheer Calamiteitendienst B.V. of Dolmans in te schakelen om het transport, reiniging, opslag en retourtransport van de inboedel te laten verzorgen. Ruitenheer heeft voor het uit- en inruimen en reinigen van de inboedel geen standaard prijs. De prijs voor een berging die geheel vol staat komt maximaal uit op € 2.500.00 exclusief 21% BTW. Bij een verzoek zal per individueel geval de situatie worden bekeken en een definitieve aanneemsom worden afgegeven. Bij interesse bel René Vink van Ruitenheer M: 06 10893869 of via e-mail: Dolmans Calamiteiten Diensten B.V. geeft voor het uit- en inruimen en reinigen van de inboedel een standaard bedrag af van € 1.300,- ex BTW, met bijkomende kosten van € 25,- ex BTW per dag voor opslag. Bij interesse bel Dolmans: VolgtHet uitruimen, schoonmaken, tijdelijk opslaan en weer inruimen van de inboedel van de berging komt dus voor eigen rekening. Benader uw inboedelverzekeraar, die – voor zover de VVE dat op dit moment kan overzien – gehouden is om de kosten van uitruiming, reiniging en tijdelijke opslag van uw inboedel voor zijn rekening te nemen.
Heeft u geen inboedelverzekering, dan is dat helaas uw eigen risico. U kunt proberen de kosten bij de veroorzaker van de brand te verhalen, eventueel via Broadspire (zie pagina verzekeringszaken). In ieder geval: de berging moet leeg. Bewoners moeten daarom uiterlijk op 17 maart a.s. de ontruiming en openstelling van hun berging regelen.(Update 28-02-2013)In principe is afgesproken dat de schoonmaak van de bergingen start op 18 maart. Het hele traject duurt tot 8 april. Iedereen wordt mede door hun eigen VVE-bestuur opgeroepen, zo nodig gesommeerd, om hun bergingen voor 18 maart uit te (laten) ruimen en hun bergingsdeur open te laten staan. Vanwege de complexiteit van het schoonmaakproject en de overgrote hoeveelheid van de vervuilde bergingen (90%) dient elke berging leeg opgeleverd te zijn. Alleen de bergingen van de portieken Rapenburgerstraat 3-30 en Rapenburgerstraat 32-50 (= deel van Hof 3), Februariplein 5-14 (= Stadsvilla A) en Koeriersterplein 6, 8, 10, en 14 (= deel Stadsvilla C) hoeven niet te worden schoongespoten. Dat deel van de bergingen, gangen en trappenhuizen zal handmatig worden gereinigd, zonder gebruik van hogedrukreinigers. Zo is het risico op beschadiging van de (eventueel achtergebleven) inboedel het laagst. Hogedrukreinigers zullen wel worden ingezet bij het uitvoeren van de reiniging in de ruimten die zwaar vervuild zijn (90%), Daar komt veel water aan te pas. Bij bestudering van de bouwkundige constructie is gebleken dat aan de bovenzijde van de scheidingsmuur van de divers aan elkaar geschakelde bergingen een open ruimte aanwezig is. Tevens is er ruimte onder de deuren. Hierdoor is het tijdens het reinigingsproces met hoge druk onoverkomelijk dat er watertransport plaatsvindt tussen de diverse bergingen. Het risico op beschadiging van eventueel achtergebleven inboedel is dan ook bijzonder groot. Dit risico wil de VVE NIET dragen. De VVE is daarom van plan alle middelen in te zetten om de opstal (muren vloeren en plafonds) van die zwaar vervuilde bergingen te kunnen laten schoonmaken. Dus bewoners schakel uw inboedelverzekering in: bel uw verzekeraar en laat uw spullen weghalen en reinigen door Dolmans, Belfor, Ruitenheer of een andere calamiteitenondersteuner. Indien u niet verzekerd bent, zoek dan zelf een mogelijkheid om uw spullen op te slaan. Op uw balkon, in uw huis of anderszins. Let wel als de berging vervuild is aangemerkt dan is de inboedel dat ook. Op het moment dat u een vervuilde boedel weer terugzet in de schoongemaakte berging bestaat de voorzienbare kans dat u de berging weer vervuilt. U bent dan alsnog aansprakelijk voor het wederom schoonmaken van de berging. Ook ten opzichte van een eventuele nieuwe eigenaar/huurder. Daarom moet u ook de inboedel (laten) schoonmaken.
Vervelend, maar noodzakelijk.(Update 08-02-2013)De schade-experts hebben dinsdag 5 februari geconstateerd dat alle gangen van de portieken naar de bergingen vuil zijn. Deze worden t.z.t. schoongemaakt. De meeste bergingen zijn vuil. Niet vuil zijn de bergingen van de Rapenburgerstraat 3-30 en Rapenburgerstraat 32-50 (een deel van Hof 3), Februariplein 5-14 (geheel Stadsvilla A) en Koeriersterplein 6, 8, 10, en 14 (deel Stadsvilla C). De eigenaren van de bergingen die vuil zijn krijgen schriftelijk bericht met een planning wanneer de bergingen leeg dienen te zijn. De VVE aanvaardt geen aansprakelijk voor schade aan inboedels indien de bergingen niet op tijd worden uitgeruimd.De inspectie richtte zich op schade door de brand (roet, water, vuil, mate van schoonmaakwerk etc.). Uitgangspunt is dat alle portieken en bergingen die door de schade-experts als niet schoon aangemerkt zijn, worden schoongemaakt en dat de bewuste bergingen op een gegeven moment dus open en leeg moeten zijn. Gebeurt dat niet dan kan de hoofdvereniging geen verantwoordelijkheid nemen dat alle schade is opgelost. Er komt dus nog een plan van aanpak welke portieken (inclusief bergingsruimte) worden schoongemaakt en de termijn waar binnen. De bewoners/eigenaren worden daarover ingelicht.De VVE Markenhoven is verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke ruimten en op grond van de opstalverzekering worden de openbare gedeelten schoongemaakt (o.a. verwijdering roet en eventuele giftige stoffen). Omdat hier met een hogedrukspuit gewerkt wordt, is het noodzakelijk dat de boxen en trappenhuizen ontruimd worden. Het risico dat er zaken nat worden ligt bij de eigenaar/gebruiker. Elke bewoner doet er verstandig aan zo snel mogelijk de eigen inboedelverzekering in te schakelen i.v.m. eventuele schade aan de inboedel, de schoonmaak daarvan en eventuele ontruiming van de berging. De schoonmaak van de bergingen ligt o.a. in handen van de firma Ruitenheer. Zij gaan zo nodig ook de portieken en bergingen schoonmaken. Vermeld die namen bij uw inboedelverzekeraar. Veel inboedelverzekeringen bieden dekking voor het leegruimen en tijdelijk opslaan van de inboedel. Heeft u geen inboedelverzekering of wilt u hiervoor zelf zorgen dan is deze actie en de verantwoordelijkheid voor u zelf. Onderneem dus tijdig actie!
-
Wat moet ik doen als mij woning vervuild is? (Update 07-02-2013)
Over vervuiling van woongedeeltes dient u uw eigen VVE-bestuur in te lichten. Uw VVE-bestuur geeft dit door aan het Bestuur van Markenhoven, zodat actie kan worden ondernomen en de opstalverzekering de schade gaat vergoeden. Schakel ook eventueel uw inboedelverzekering in.
-
Hoe gaat het met de verzekering? (Update 08-02-2013)
Het is verstandig om uw schade aan uw auto te melden bij uw eigen autoverzekeraar of leasemaatschappij. Zij regelen verder alle zaken, waaronder het vervoer, schoonmaak en/of reparatie afhankelijk van uw verzekeringsvorm. Het gebouw is gedekt door de opstalverzekering van Markenhoven. De opstalverzekeraar dekt de schade voor de schoonmaak van de garage en reparatie aan apparatuur, en ook aangrenzende bergingen, trappenhuizen en eventueel woningen. Meld opstalschade aan uw VVE-bestuur.Schade aan spullen in de bergingen, uw woning en eventueel in de auto worden afhankelijk van de voorwaarden gedekt door uw inboedelverzekering. Meld schade bij hen.Inmiddels is er meer duidelijkheid over het claimen van kosten en andere schades, zoals, kosten vervangende parkeerruimte, derving inkomsten (huur) etc. Omdat er geen enkele garantie is dat claims gehonoreerd gaan worden, of andere kosten worden terugbetaald, dient u dus voorzichtig te zijn met het maken daarvan. Lees hier meer over verzekeringszaken.
- Wat was er met de waterleiding?
Door de brand was de hoofdtoevoer gesprongen. Het advies aan de bewoners is om na thuiskomst de kraan voor de zekerheid flink door te spoelen. - Hoe zit het met rook- en roetschade?
Er zijn weliswaar schadelijke stoffen vrijgekomen bij de brand, maar niet in die mate dat de volksgezondheid in gevaar kwam. Uit continue metingen in de diverse portieken werd duidelijk dat de situatie op een gegeven moment echt voor alle woningen veilig was. Er is viezigheid door rook en roet, de mate waarin verschilt enorm. Je kunt desgewenst je inboedelverzekeraar inschakelen voor schoonmaakwerkzaamheden. Roetdeeltjes zijn natuurlijk niet echt gezond. Lees hier wat de GGD Amsterdam schrijft over roet. In de meeste gevallen is het verantwoord zelf met een vochtige doek de vervuilde oppervlakken schoonmaken. Roet zorgt er ook voor dat de brandlucht blijft hangen. Lees hier meer hoe je zelf moet schoon (laten) maken. Aangeraden wordt voorts de ruimten goed te ventileren, door deuren en/of ramen open te zetten. - Kan er roet via het ventilatiesysteem mijn woning inkomen en wie maakt dat schoon?
Dit is zeer onwaarschijnlijk. Degene die het onderhoud doet in uw woning/VVE kan u van dienst zijn. - Wanneer kan ik mijn berging weer in?(Update 19-03-2013)
Omdat de bergingen op hetzelfde niveau liggen als waar de brand heeft gewoed en zich dus ook daar ongezonde lucht heeft ontwikkeld, waren deze bergingen net als de garage in principe niet vrijgegeven. Er is woensdag 9 januari jl.hard aan gewerkt om de kelderboxen zo snel mogelijk veilig toegankelijk te maken. Dit is gedaan door de garage 'dicht te zetten'. Effectief zijn alle deuren die vanuit de wooncomplexen op het -1 dek van de garage uitkomen met bouten van binnenuit de garage afgesloten. De bergingen zijn nu weer bereikbaar. Schade experts kunnen dus ook ongehinderd vanaf nu toegang krijgen. De bergingen moeten i.v.m. de schoonmaak op 18 maart leeg zijn en de deur moet open. De schoonmaak duurt tot 8 april.
- Wie repareert en betaalt de schade aan mijn huis?
Huurt u een woning dan regelt de verhuurder/de eigenaar dit (bv. Stadgenoot).
Bent u eigenaar van een woning dan kunt u schade aan de inboedel verhalen op de inboedelverzekering. Schade aan de opstal wordt vergoed door de opstalverzekering via de VVE. Meld die schade via uw VVE-bestuur.
Voorbeeld: het verwijderen van roet uit meubels komt voor rekening inboedelverzekering.
Het schoonmaken van muren, plafonds, vloeren en deuren hoort bij de opstalverzekering.
Let op: Er bestaat geen enkele garantie dat de parkeergelden of andere kosten worden terugbetaald. Wees dus voorzichtig met het maken daarvan.
Lees ook: