Woensdagavond 19 oktober in de Waag op de Nieuwmarkt kregen de deelnemers aan de Urban AirQ de metingen van hun sensoren. Aanwezig waren ook de wetenschappers, studenten van de HvA, het Longfonds, GGD Amsterdam en Roeland Rengelink, lid van het dagelijks bestuur en lid bestuurscommissie Centrum.
In de zomer hebben bewoners in het complex Markenhoven op de Valkenburgerstraat deelgenomen aan Urban AirQ en op verschillende plekken heeft de Waag Society aan hun woningen sensoren gehangen. De sensoren meten NO2, Fijnstof, de temperatuur en luchtvochtigheid. Het KNMI heeft alle data geanalyseerd.
De presentatie van het KNMI werd begonnen met het proces van calibratie van de sensoren en daarmee de vaststelling dat waarden van de metingen correct zijn. Uitgebreid werd daarna ingegaan op de vragen die de deelnemers voorafgaand aan het de uitvoering van het project zich stelden.
Meetresultaten voor Valkenburgerstraat e.o.
Uit de cijfers werd snel duidelijk dat in een maand meer dan 1,2 miljoen auto’s door de IJ-tunnel gaan. Het effect van het dichtgaan van die tunnel in de zomer liet zich dan ook (positief) zien in de metingen van de luchtkwaliteit. Terwijl de metingen achter de woning aan de Valkenburgerstraat en Rapenburgerstraat zeker lager lagen, was het verschil met de voorkant en de meting in de Hoftuin zeer opvallend. Ook de windrichting heeft invloed op de hoeveelheid aanwezige NO2. In een andere straat is op twee hoogten gemeten. Daaruit bleek dat bewoners bovenin het complex een betere luchtkwaliteit hebben dan laag aan de straat.
Het project zelf meten geeft bewoners data in handen waarmee de politiek te overtuigen is. De deelnemers riepen dan ook op dat de politiek nu echt iets concreets moet gaan doen aan de luchtkwaliteit in o.a. de valkenburgerstraat, die ver boven de Europese norm zit van van 40 μg/m³ Stikstofdioxide (NO2).
Zonder dat Waag Society iets kan beloven over de haalbaarheid, kunt u uw vragen over de data en analyses ook voorleggen aan de groep studenten van de HvA die er nu mee aan de slag gaan. Zij zullen uw vragen bekijken en onderzoeken of ze binnen hun project met deze vragen aan de slag kunnen.
Mail je vragen!
De data van de metingen (ruw en bewerkt) komen binnenkort online te staan net als de presentaties en verslag van deze interessante avond.
Het verkeer in de ochtend- en avondspits
Het effect op geen verkeer door de IJ-tunnel op de metingen
Wind is van invloed ook in de Rapenburgerstraat
Verschil tussen hoog en laag wonen