De NV Bank voor de Bouwnijverheid heeft een afdeling Verenigingsbeheer die professioneel VvE beheer verzorgt. Inmiddels beheert de Bank ruim 400 Verenigingen van Eigenaars met in totaal 30.000 appartementsrechten. Zo ook de VVE-en van Markenhoven. De Bank gaat het VvE Beheer per 1 januari 2015 onder een andere naam uitvoeren, Newomij VvE Beheer B.V., die is begin september opgericht en bij de Kamer van Koophandel ingeschreven onder nummer 61402990, als onderdeel van het concern waartoe ook de NV Bank voor de Bouwnijverheid behoort.
Bestuursleden van de VVE-en Markenhoven ontvingen onlangs een brief daarover van NV Bank voor de Bouwnijverheid. Daarin werd gevraagd om een ABN-AMRO-rekening te openen en Newomij VVE Beheer te machtigen. In het begeleidende schrijven staat een toelichting en er is voor de besturen een notitie met Vragen en Antwoorden om zich te informeren.
Wijzigingen in de bankactiviteiten
Het betalingsverkeer en het sparen gaat de Bank niet meer zelf voor de verenigingen uitvoeren maar onderbrengen bij de ABN AMRO. De Bank zelf kan niet meedoen met de ontwikkelingen in het moderne betalingsverkeer. Daarnaast bieden andere banken spaarvormen met betere voorwaarden en rentevergoeding dan zij kunnen aanbieden. De Bank kiest voor de diensten van de ABN-AMRO, omdat dat naadloos aansluit bij het huidige systeem van de Bank. Tevens vraagt de Bank een machtiging van de bestuursleden op naam van een nieuwe BV.
Het nieuwe bankrekeningnummer is nodig om alle bankzaken over te hevelen. Het is een hele procedure, die bij hen en bij de ABN AMRO tijd vraagt. Zodra het nieuwe ABN-AMRO-nummer bekend is, worden de VVE-leden geïnformeerd over de wijzigingen en worden zij verzocht daarvoor een machtiging voor incasso af te geven voor de nieuwe rekening. Het hele project zal in totaal 3 maanden worden uitgevoerd.
Nieuwe Naam; nieuwe BV
Het aangaan van een nieuwe rekening kan gezien worden als een daad van beheer van het bestuur van een VVE. In het huidige contract met de Bank zijn de bancaire werkzaamheden als zodanig benoemd dat deze inderdaad ook via een andere bank kunnen lopen.
Maar de wijzigingen betreffen ook een organisatorische verandering. Niet alleen omdat er geen bancaire activiteiten meer voor de verengingen worden uitgevoerd, maar ook omdat de beheeractiviteiten voor de VVE-en in een zelfstandige afdeling met een nieuwe naam worden ondergebracht. De Bank benadrukt dat zij via de nieuwe BV de dienst ongewijzigd verleent, door dezelfde medewerkers en dat in de loop van het komend jaar de overeenkomsten op de nieuwe naam zullen worden aangepast.
Echter navraag bij Vereniging Eigen Huis en onze rechtsbijstand-juristen van B&D leert dat bij wijziging van de overeenkomst en contractspartij niet het bestuur, maar de vergadering van eigenaars daarmee (ook) moet instemmen. Het bestuur van VVE Markenhoven is in overleg getreden met de Bank hoe dat juridisch correct vorm te geven, zonder het proces van veranderingen te vertragen. Wordt vervolgd.